یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: در حالی که تأثیر مبارزات انتخاباتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر جامعه به بالاترین حد خود رسیده است، توجه رسانه‌های خارجی به این روند نیز حکایت از اهمیت نتیجه انتخابات ایران برای آنان دارد؛

طبیعی است که این رسانه‌ها می‌کوشند از سخنان نامزدها برای دستیابی به اهداف خود بهره‌برداری کنند و این بدان معناست که نامزدهای انتخابات و حامیان آنها - البته کسانی که دلسوز کشورشان هستند - باید بیش از هرچیز در بیان سخنان و موضع‌گیری‌هایشان وسواس به خرج داده و بهانه و دستاویز در اختیار کسانی که صلاح این مملکت را نمی‌خواهند، قرار ندهند.

شاید در چنین فضایی، بد نباشد نگاهی به برخی موضع‌گیری‌های رسانه‌های بیگانه در مورد انتخابات ایران داشته باشیم.

روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی که شنبه گذشته منتشر کرد، به موضوع حاشیه‌ای فیلتر شدن یک سایت اینترنتی در روزهای گذشته اشاره کرده و مدعی شد که مسدود شدن این پایگاه با هدف محروم کردن نامزدهایی که این روزنامه آنها را اصلاح‌طلب خوانده، از دسترسی به حامیان جوانشان انجام شده است.

گاردین، روزنامه‌ای است که این روزها سعی دوچندانی می‌کند تا با پیش‌ کشیدن موضوعات مختلف اجتماعی که عمدتا با جوان ایرانی در ارتباط است، به تبلیغ علیه نظام ایران بپردازد.

همین روزنامه چند روز قبل هم در توهینی آشکار به جوانان ایرانی، مدعی شده بود که هدف جوانان از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران دستیابی به خواسته‌هایی مانند بهره‌مندی از فیلم‌ها و موزیک‌های دلخواه آنان است.

این روزنامه انگلیسی با استفاده از برخی موضع‌گیری‌های داخلی، همچنین ادعا کرده است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های نامزدهایی را که این روزنامه آنها را اصلاح‌طلب می‌داند سانسور کرده است. همچنین مدعی شده که رسانه‌های نوشتاری نیز در ایام انتخابات تحت فشار شدید دولتی قرار دارند.

یک بهانه دیگر

خبرگزاری فرانسه هم تلاش کرده است با استفاده از سخنان یکی از نامزدهای انتخابات، ادعاهای خود مبنی بر نادیده‌ گرفتن حقوق زنان در ایران را تکرار کند. این خبرگزاری گزارش داده که میرحسین موسوی در جمع تعدادی از زنان ایرانی در مراسمی در جنوب تهران تأکید کرده است که درصورت پیروزی در انتخابات، قوانین ناعادلانه و تبعیض‌آمیز در مورد زنان را مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد.

این منبع خبری همچنین با هدف تنزل دادن خواسته‌های ایرانیان از انتخاب رئیس‌جمهوری آینده خود، نوشته که موسوی در این نشست از جمع‌آوری گشت‌های ارشاد پلیس درصورت پیروزی در انتخابات سخن گفته است.

خبرگزاری فرانسه با بیان این ادعا که این گشت‌های پلیس در سال‌های گذشته سختگیری‌های بسیاری در مورد پوشش اسلامی اعمال کرده‌اند، تلاش کرده تا خواسته زنان ایرانی را صرفا در حد برداشتن گشت‌های ارشاد پلیس معرفی کند و به نقل از زهرا رهنورد - همسر میرحسین موسوی - که در این نشست سخنرانی کرده، نوشته است که ما باید زمینه را برای رفتار غیرتبعیض‌آمیز با زنان در ایران فراهم کنیم؛ گویا بنابر تأکید این خبرگزاری، برابری حقوق زن و مرد به معنای همانندی آنها در پوشش است. بی‌بی‌سی هم با همین رویکرد، سخنان موسوی در این تجمع را انعکاس داده است.

موضوع سیاست خارجی هم ازجمله مباحثی است که رسانه‌های خارجی در ایام مبارزات انتخاباتی نامزدها به آن‌ توجه دارند.

از جمله این رسانه‌ها می‌توان به مطلب دیروز روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز اشاره کرد که مطلبی با عنوان «رقبای رئیس‌جمهوری ایران از سیاست خارجی او انتقاد می‌کنند» را منتشر کرده است.

این روزنامه که گزارش خود را از تهران منتشر کرده، با هدف صحه گذاشتن بر سیاست‌های غرب در مورد ایران، نوشته است که بحث سیاست خارجی از عمده‌ترین حوزه‌های مبارزات انتخاباتی و پاشنه‌آشیل محمود احمدی‌نژاد در این انتخابات است.

لس‌آنجلس‌تایمز در ادامه ادعاهای غرب مبنی بر موافق نبودن افکار عمومی با سیاست‌های هسته‌ای ایران که با هدف خدشه وارد کردن به عزم مردم ایران در دفاع از حقوق مسلم خود مطرح می‌شود، مدعی شده که مواضع احمدی‌نژاد در موضوع هسته‌ای از جمله موضوعات مورد انتقاد رقبای وی در انتخابات آتی است.

این روزنامه برای این ادعای خود به سخنان میرحسین موسوی اشاره کرده که گذرنامه ایرانی تا حد گذرنامه یک کشور فقیر آفریقایی تنزل پیدا کرده است؛ اما جالب آنکه به هیچ‌کدام از سخنان وی که بر لزوم پافشاری بر حق هسته‌ای ایران تأکید کرده، اشاره‌ای نشده است.

لس‌آنجلس‌تایمز همچنین ادعا کرده که مهدی کروبی، دیگر کاندیدای انتخابات در سخنانی ایران را به شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌ای خود فراخوانده است؛‌ دقیقا همان موضعی که غرب در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی کروبی گفته است که ایران باید با خردمندی بیشتر در مورد موضوع هسته‌ای خود برخورد کند و کشور نیاز دارد تا تعاملی متفاوت با جهان داشته باشد.
روزنامه مذکور همچنین نوشته است که محسن رضایی، مواضع احمدی‌نژاد را در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینیان مورد انتقاد قرار داده است.

لس‌آنجلس‌تایمز با بیان اینکه رضایی از اینکه احمدی‌نژاد بیش از حد در مورد این مسئله سخن گفته است، به نوعی تلاش کرده نشان دهد که در ایران در مورد موضوع فلسطین اختلاف نظر وجود دارد.

این روزنامه به نقل از رضایی در یک برنامه تلویزیونی که چهارشنبه گذشته پخش شده نوشته است: زمانی که ما می‌گوییم انقلابی هستیم، این بدان معنا نیست که ماجراجوییم و به‌دنبال خطر می‌رویم. این یعنی اینکه ما با حکمت و بصیرت عمل می‌کنیم.

این نشریه آمریکایی مدعی شده که رقبای احمدی‌نژاد به‌دنبال تجدیدنظر در سیاست‌های وی در عرصه‌های مربوط به بحث هسته‌ای، رابطه با آمریکا و حتی مناقشه فلسطین هستند و جالب آنکه این روزنامه، تجدیدنظر در این حوزه‌ها را در مسیر ارزش‌ها و منافع ایران دانسته است.

در حقیقت تلاش لس‌آنجلس‌تایمز بر این موضوع متمرکز شده تا نشان دهد خواست مردم ایران با سخنان احمدی‌نژاد در مورد موضوع هسته‌ای و دیگر مسائلی که  بین ایران و غرب می‌گذرد، متفاوت است و البته نکته قابل تأمل اینکه، در پایان به نقل از یکی از استادان دانشگاه تهران نوشته است سیاست هر 4 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در قبال موضوعاتی مانند نژادپرست دانستن رژیم صهیونیستی، تأکید بر حق مشروع هسته‌ای ایران و بحث رابطه با آمریکا یکسان است و بر مبنای اصولی است که رهبری آن‌را تعیین می‌کند.

کد خبر 82593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز